Verdens største skip frakter et enormt antall containere fylt med det som skal bli julegaver, våre nye el-biler, el-sykler, nye dabradioer og alt vi trenger av nyttig og utnyttig elektronikk, mat, klær, kosmetikk osv, men bare ett av disse skipene har utslipp som tilsvarer 50 millioner biler. Da er det kanskje ikke økte drivstoff avgifter, økt nettleie, høyere strømpriser og på andre livsnødvendige ting for folk flest som er løsningen.
Forskning viser nemlig at når det gjelder skadelige svoveldioksider (SOx) og nitrogenoksider (NOx) slipper faktisk verdens 15 eller 16 største containerskip ut like mye som hele verdens bilpark tilsammen! Dette ifølge Fred Pearce som er miljøkonsulent for tidsskriftet New Scientist magazine.
Ett skip = 50.000.000 biler!
Disse skipene er i aktivitet døgnet rundt mesteparten av året. Deres maskiner på over 100.000 hestekrefter og utslippene av SOx og NOx fra et av disse kan på et år tilsvare utslippene fra 50 millioner biler. Det må også nevnes at skipenes drivstoff inneholder 2.000 ganger mer svovel, ofte mer, enn autodiesel gjør.
The Guardian refererte i 2009 til en studie som indikerer at 60.000 amerikanere dør tidligere som en følge av maritim forurensning. Les mer her
Les også; Disse ni supply båtene forurenser like mye som 40.000 biler
Sannheten om dieselbiler og utslipp
Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer: Svevestøv og NO2. Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av NO2-utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler, viser tall fra tiltaksutredningen for luftkvalitet i Oslo og Bærum.
En vedkubbe som brenner i en peis, gir like mye svevestøvutslipp som en dieselbil som kjører 600 kilometer, påpekte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nylig på NRK «Debatten».
Det viser seg også at de ladbare hybridbilene har tre ganger så stort utslipp som oppgitt, og det er for de små bilene… Les mer her
Hvorfor sier dere ingen ting om at utslipp fra skip og fly ikke er med i Parisavtalen? Da blir det totalt feil å tro at all forurensing skal kuttes fra bil!
Parisavtalen er om klima, ikke miljø.
Det er vel ingen som tror at all forurensningen skal kuttes fra bil?
Problemet er vel at man vil skrote en milliard gode biler for så å produsere 1,5 til 2 milliarder El-biler som skal erstatte bilparken. Man må huske at folk skal ha noe å velge i. Derfor kommer modellene i en rekke utgaver. Sedan, Coupe, Stasjonsvogn, forskjellige motorstørrelser og ikke mins fargeutvalget. Hver modell kommer i x antall farger som skal stå på lager.
Hvor miljøvennlig og ressursvennlig er det?
Hadde man heller tvunget igjennom El motorer, eller hydrogen på disse skipene eller andre storutslippere kunne man faset ut en fullt brukbar bilpark på en forsvarlig måte.
For en del år siden fantes det en artikkel hvor en nordmann hadde bygget om en Volkswagen bensinbil til en El-bil med enkle midler. Jeg tror den var fra slutten av nittitallet, men finner ikke artikkelen igjen. Problemet dengang var batterikapasiteten. Jeg tror derfor det finnes en rekke bedre løsninger enn panikkreaksjonene vi ser i dag. Der går vinninga opp i spinninga og vel så det. I tillegg skal ALT gjøres elektrisk. Sykler, Sparkesykler, Skatebord, and you name it.
Storkapitalen rår, også når det gjelder Parisavtalen. Sannsynligvis derfor skip og flyutslipp ikke er med i avtalen.
Opplysende artikkel.
Artikkelen setter forurensning i et perspektiv. Det stod i artikkelen her ikke hvor stort antall gigantiske skip som spyr ut ren bek. Men på Nrk2 tidligere fremkom et antall på 160.000 skip som går 24 timer i døgnet – året rundt.
Skipstrafikk, krig, og krigsmateriell er de to største forurensningskilder i verden fastslo Schwarznegger i en dokumentar på tv. Dette bør formidles til politikere og skoleungdommen som demonstrerer.
Takk for kommentar og informasjon Dag. Jeg skal se om jeg ikke får oppdatert artikkelen snart. Den er gammel og kunne trenge en forbedring
STOR TEST GA SJOKKRESULTAT: NYE DIESELBILER KAN RENGJØRE LUFTEN
(Nettavisen 05.09.19) En uavhengig test publisert av Tysklands største bilmagasin Auto Motor & Sport viser at luften som slippes ut av nye dieselbiler er renere enn luften som blir tatt inn.
Med andre ord: I stedet for å være en miljøversting, absorberer nye dieselmotorer svevestøvet i luften rundt seg og kan bidra til renere luft. https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/3423839527.html